From the Red Centre to the Top End! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Manon Wiel - WaarBenJij.nu From the Red Centre to the Top End! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Manon Wiel - WaarBenJij.nu

From the Red Centre to the Top End!

Door: Manon van de Wiel

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 Juni 2014 | Australië, Darwin

Een andere levenstijl? Nou, en of! Een strak schema, vroeg opstaan, veel hiking tracks en weinig comfort stonden toch wel centraal in mijn 10-daagse trip door Australias Northern Territory. Een reis van ruim 1400 km, van the Outback naar het noordelijkste deel van het land, Darwin!

29 Mei landde ik in het hart van Australie, Alice Springs, de hoofdstad van het Red Centre. Vrij moderne stad, 27.000 inwoners en de tweede grootste stad in het Northern Territory. Ik heb de stad wat verkend en wat me het meest opviel waren de vele Aboriginals die hier rondlopen. Wat een opmerkelijke volkerengroep. Werkloosheid is een groot probleem en velen leven van een uitkering, wat vooral besteed wordt aan alcohol, dacht ik zo te merken. Heel interessant om deze mensen te mogen ontmoeten.
's Avonds ging ik vroeg naar bed, mijn wekker zou de volgende dag om 05.00 uur! afgaan, en later zou blijken dat dit 10 dagen op rij mijn wektijd zou zijn! Wat nou, vakantie..........

Om 06.00 werden Mercede en ik opgehaald bij ons hostel in Alice Springs en maakten we kennis met onze 22-koppige tourgroep en gids Tash. De reis was opgedeeld in 3 delen, wat betekende dat we 3 verschillende gidsen zouden krijgen en de groep ook 3x zou veranderen. Mercede en ik behoorden echter, samen met 13 anderen, tot de harde kern van de groep want wij zouden de trip tot het einde gaan afleggen.
De eerste dag stond meteen Ayers Rock, oftewel Uluru, op het programma! Een van de bekendste toerischte attracties van het land. Je weet wel, die grote rode rots. Toen ik dat ding zag, besefte ik pas dat ik echt in Australie was! Wat een prachtige reusachtige rotsformatie! We hebben rondom de rots gewandeld, niet beklommen trouwens uit respect voor de Aboriginals. We zijn daar gebleven tot zonsonderdag, wat prachtig was, want door de steeds verschillende invalshoek van het licht veranderde Uluru steeds van kleur. Met een glas champagne in de hand was dit echt een moment om even weg te dromen...
Na een ritje door de outback op kamelen, zijn we naar onze campsite gereden. Dit was even totaal anders dan we gewend waren. Ons diner werd bereid op een zelfgemaakt kampvuur en slapen deden we in swags (een water- en winddichte slaapzak met een matrasje erin) met een miljoenen sterren bezaaide hemel boven ons! Doordat Australie een gat in de ozonlaag heeft en weinig luchtvervuiling was dit werkelijk adembenemend!

Ja hoor, 05.00 uur, wakey wakey time! Genoten van de zonsopgang en na een lange rit in onze truck werden we verrast met een 6 uur durende hike door de Valley of the Winds. Soms best zwaar en soms erg steil, maar je krijgt er zoveel moois voor terug. Gelukkig was het niet warm in de outback, wat het lopen gemakkelijker maakte. Aangekomen op onze tweede campsite heb ik eerst 5 minuten met mijn mond opengestaan. Er was niemand, alleen onze groep, geen licht, geen warmte, een 'bosjes-wc' en een douche waarbij we het water warm moesten krijgen door een eigen vuurtje aan te maken. Dit was wel heel erg primitief kamperen, maar toch ook weer een gave ervaring rijker!

Dag 3, hiking hiking hiking door Kings Canyon en the Garden of Eden. We spendeerden daar de hele dag en aan het eind van de middag reden we terug over een typische outback road naar Alice Springs. Alleen maar rood zand, af en toe een groene struik, verder is er niet veel te zien.
De volgende dag waren we 'vrij' en konden we zelf onze activiteiten in Alice Springs bepalen. Met name UITGESLAPEN en gechilled in parkjes tussen de Aboriginals.

Nieuwe dag, nieuwe gidsen, genaamd Chizo en Annelies en een aantal nieuwe mensen in de groep. Om zes uur in de ochtend begonnen we aan onze tocht richting Darwin. De komende drie dagen stonden dan ook vooral in het teken van kilometers afleggen. Maar het was gezellig in de bus, we speelden veel games en leerden elkaar beter kennen. Good times! Gedurende deze drie dagen hebben we onder andere Devils Marbles bezocht, formaties van natuurlijk geronden stenen waarvan sommige met een doorsnee tot wel 7 meter. Mooi gezicht om deze 'knikkers van de duivel' op de platte Australische vlakte te zien liggen en het was een hele uitdagingen om ze te beklimmen. Daarna hebben we een duik genomen in the Mataranka Hot Springs, thermal pools, en Katherine Gorge bezocht in Nitmiluk National Park. Australie heeft toch ook wel echt hele mooie stukjes natuur.! De nachten sliepen we weer in swags, maakten we een kampvuur en werden we omringd door walibi's die onze tassen probeerden open te maken en eten te stelen. We sliepen zo'n 100 meter van een rivier af waar krokodillen woonden, ik heb ze met eigen ogen gezien! Heerlijk rustig viel ik die avond in slaap......

De laastste drie dagen van de tour gingen in. Mark was nu onze gids en met hem gingen we de omgeving rondom Darwin verkennen. Litchfield National Park en Kakadu National Park. Mark was echt een man van de natuur en hij liet mij van alles proeven. Bloemblaadjes, mieren, vruchten. En nog best lekker ook! De eerste dag van dit laatste deel van de trip bezochten we verschillende watervallen. Het was heerlijk om na een wandeling in dat water te plonsen, want wat was het hier warm! We sliepen die avond op een campsite vlakbij de rivier Yellow Water. Op de planning stond om hier de zonsondergang te bekijken, maar dit werd plotseling gecanceled omdat er een visser 'verdwenen' was in dit gebied. Een dag later bleek dat hij was aangevallen en opgegeten door een krokodil. Delen van het lichaam van de visser waren gevonden in het lijf van een 5 meter lange krokodil. SLIK! Dat was heftig om te horen. En ja hoor, lieten wij nou net die dag een bootcruise van 2 uur gaan doen over de Mary River. Een rivier met de grootste populatie zoutwaterkrokodillen over de hele wereld! Sweet!
De middag sloot ik af met een gigantische slang om mijn nek. Wat een dag..

Dag 10 kwamen we aan in Darwin. Een gezellige stad. Niet te groot, mooie lagoon en wavepool en heerlijk warm weer! We bezochten de Sunset Market met de tourgroep en gingen lekker borrelen en uiteten. Eindelijk weer wat luxe! Heel wat uurtjes later namen we afscheid van iedereen, de meeste zouden Darwin de volgende dag alweer verlaten. Wat hadden we een leuke tijd gehad met z'n allen!
Mercede en ik zijn nog vijf dagen in Darwin gebleven. Ook hier hebben we weer veel mensen leren kennen EN we zijn weer herenigd met William!

Inmiddels is het hier half 3 in de middag, wat betekent dat ik over 2 uur moet vertrekken naar het vliegveld en Australie ga verlaten. Wat heb ik hier een geweldige 2,5 maand gehad!Wat zal ik dit bijzondere land gaan missen. Het land van de mooie stranden, de prachtige onderwaterwereld, de gevaarlijke dieren, de afgelegen outback, de wilde uitgaansavonden en de vriendelijke Aussies.

En nu? Op naar een totaal ander werelddeel! AZIE! Zo raar om te bedenken dat ik vanavond in Indonesie ben, Bali om precies te zijn! Let the good times continue........!!!!!!!

• 13 Juni 2014 - 09:29

Wil:

Wat zul jij dat land en de mensen die je ontmoet hebt inderdaad gaan missen, jouw verhalen lezend. En hoewel ik er zelf nooit ben geweest heb ik eigenlijk maar één wens. Daar wil ik ook nog eens naar toe. Al is het maar om de plekjes te zien die Jorn (4 jaar geleden alweer) en jij nu bezocht hebben en de verhalen die daarbij horen.
    En nu vlug naar het verhaal van Mercede.

• 13 Juni 2014 - 18:38

Marie-Joze:

Het allergrootste AVONTUUR, the good times, hebben jullie (helaas) er op zitten....maar zoals je al zelf zegt "let's continue"....die A(zie) zegt, zegt ook B(ali).....en T(hai-land)....en, last but not least, zegt N(ederland). Cos Wiel Will Happy to see you again @ Home! Till then crazy dutchie,
    Houdoe met 'n dikke pakkerd
    X

• 13 Juni 2014 - 20:14

Peter:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ik kan me goed indenken dat je met pijn in je hart vertrekt, maar er staat jou nog veel moois te wachten. Ben benieuwd naar al jouw verhalen als je terugbent.