Australia's east coast... Lifetime memories! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Manon Wiel - WaarBenJij.nu Australia's east coast... Lifetime memories! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Manon Wiel - WaarBenJij.nu

Australia's east coast... Lifetime memories!

Door: Manon van de Wiel

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 Juni 2014 | Australië, Alice Springs

Van Gold Coast op weg naar Brisbane! Dit keer vergezeld met William. Ik had enorm veel zin om naar Brisbane te gaan, de stad waar Jorn 3 maanden heeft gestudeerd en gewoond. Ik had er al veel verhalen over gehoord. Daar aangekomen bleek dat Jorn me bijzonder goed had ingelicht, veel herkenningspunten kwam ik tegen! Met veel plezier heb ik de stad verkend, Jorns school bezocht en zijn appartement. We zijn een dagje naar Southbank geweest, een grote lagoon midden in de stad. Geshopt, lekker gegeten en veel op stap geweest! Dansen in de open lucht op dakterrassen met uitzicht over de stad! Ik blijf me nog steeds verbazen over het uitgaansleven hier. Zoveel uiteenlopende mensen lopen hier rond. En het is ook absoluut niet vreemd als er plotseling tien brede politiemannen met drugshonden een club binnen komen gelopen. Ik vond het jammer om hier weg te gaan, maar Noosa kwam eraan waar we twee leuke uitstapjes hadden gepland!

Aangekomen in Noosa besloten we alle drie een nachtje op tijd te gaan slapen. We waren moe van de busreis en van drie avonden op rij stappen in Brisbane. Helaas ging ons plan niet door, we werden wakker gehouden door bedbugs! Beestjes ter grootte van lieveheersbeestjes die bijten en flinke jeuk opleveren... Wat was het fijn om Will nu bij ons te hebben. Hij was 'furious' en de manager werd er meteen bijgehaald. Gevolg: we mochten gratis onze kleren wassen en kregen een privekamer voor ons 3! Jeej, nu hoefden we geen rekening te houden met kamergenoten en hadden we ons eigen paradijsje! Dat was wel een feestje waard, en wederom belandden we veeel te laat in bed!
De volgende dag hadden Mercede en ik een trip naar de Everglades. Een prachtige rivier die door de wildernis van Noosa loopt. Hier hebben we een 10 km lange kanotocht gedaan, onderbroken door een bbq. Van de vijf kano's waren wij de enige die de terugweg weer per kano aflegden. Respect voor de Dutchies! Ach ja, die spierpijn dansten we 's avonds er wel weer uit!
De dag erna brachten we met z'n drieen een bezoek aan de Australian Zoo. De Zoo van de crocodilehunter, Steve Irwin. Wat een grote en mooie dierentuin met prachtige dieren! Tijgers, leguanen, vogels, neushoorns, zebra's, giraffen, kamelen, noem het maar op. Het leukste moment was het knuffelen met de koala's en kangaroos en het zien van een indrukwekkende krokodillenshow afsluitend met een film over Steve. Wat een held was die man! We hebben ook nog het wildlife hospital bezocht, wat naast de dierentuin ligt. Er was net een koala geopereerd aan zijn poot die met verband en al naar me toe probeerde te kruipen. Zo lief en fijn om te zien dat gewonde dieren weer goed terecht kunnen komen!
De laatste dag in Noosa hebben we aan het strand gelegen en ben ik met Will op een scooter naar Sunshine coast gereden. Daarna was het tijd voor Rainbow beach, de gateway naar Fraser Island. Fraser, waar alle backpackers in Australie over roepen! Kom maar op!!

Met een grote groep van 32 man, verdeeld over vier grote 4 wheel drive cars die we zelf ook mochten besturen, vertrokken we naar Fraser Island voor 3 dagen en 2 nachten. Uitkijkend voor gevaarlijke dingo's die daar in het wild rondlopen, deden we Lake McKenzie aan. Schitterend meer, kristalhelder blauw water wat je zelfs kon drinken en puur wit zand! 's Avonds maakten we met z'n allen ons diner klaar en een groot kampvuur en daar zaten we dan met onze biertjes en wodka onder een gigantische sterrenhemel. Dat was nou echt een vakantie gevoel. Puur genieten! En wat een lol. Op een gegeven moment ging lachen niet meer omdat al mijn spieren pijn deden! Slapen was op zn zachtst gezegd niet heel comfortabel hier. Geen kussen, geen matras, alleen een ongelijke harde ondergrond met een dun slaapzakje. Gelukkig had ik genoeg wodka op om snel in slaap te vallen zodra ik in mijn tent lag.
De volgende dag vroeg op om, samen met mijn kater, naar het shipwreck te gaan, de champagne pools en Lake Wobby. Zwemmen tussen katvissen en ik kreeg er een gratis foot peeling bij! 's Avonds werd de avond van ervoor weer dunnetjes over gedaan, maar dan nog 10x gekker. Duitsers werden voor de gek gehouden, koekjes werden gestolen en over de rest praten we maar niet! Fraser was in ieder geval een tijd om niet snel te vergeten!

Op naar 1770 en Agnes Water! Hier hadden we drie hele zonnige dagen waardoor we veel tijd op het strand doorbrachten. Dit was tevens de laatste gelegenheid om te surfen want noordelijker zou het Great Barrier Reef de golven blokken. Mercede en ik deden hier ook een tour op choppers. Super grappig. Verder was er in deze twee plaatsjes niet veel te beleven, al helemaal niet qua uitgaan, dus bouwden Will, Mercede en ik ons eigen feestje op het strand met een lekker warm vuurtje erbij. In de loop van de avond sloot Dave nog bij ons aan, een local uit Agnes water.

Van Agnes Water vertrokken we met de bus naar Airlie Beach, gateway to the Whitsunday Islands! 74 prachtige eilanden in het hart van het Great Barrier Reef. Will bleef achter in Airlie Beach, hij kon helaas niet mee naar dit tropische paradijs, geen ruimte meer op de boot. Mercede was jarig tijdens deze trip, maar dankzij zeeziekte die haar overviel, werd het een verjaardag die we vooraf niet gedacht hadden. Kotsen en vroeg naar bed, we besloten het maar te vieren zodra we weer terug waren op het vaste land. Gelukkig waren we niet continu aan het varen en was er ook heel veel tijd om te paddle boarden, te zonnen, te zwemmen, er was een grote waterglijbaan die vanaf de boot de zee in ging en te snorkelen. Het snorkelen was trouwens heel mooi, super veel verschillende vissen en ik kreeg de smaak van het onderwater leven te pakken. Ik was vastbesloten om hier nog eens te gaan duiken!
Dag twee legden we aan op Whitehaven Beach, een absolute must-see in the Whitsundays en het grootste eiland. Zeven kilometer silica zand en kristalhelder blauw water. Helaas was het niet zonnig, anders was het vast nog mooier geweest. Dag drie zijn we terug gevaren naar Airlie Beach, vlogen we Will in de armen en werd Mercedes verjaardag gevierd zoals het hoort met taart, drank, feestmutsjes, muziek en vrienden!

De volgende stop was Townsville, onze gateway naar Magnetic Island. Een prachtig eiland met tropische natuur, waar onze lodge direct aan zee lag. Will had s'avonds met een spel een huurauto gewonnen dus de volgende dag hebben we met dit ding het eiland verkend en daarna was het alweer tijd om de bus te pakken naar Mission Beach. Ons hostel stond midden in het rainforest en ja hoor, het regende er inderdaad de hele dag. Dan weet je dus echt niet wat je moet doen, en werd het een saaie dag op de bank met overal vieze rondvliegende grote rare insecten. Brrrr! Ik wilde hier weg, ik wilde naar Cairns, eindelijk weer een grotere stad met winkels, clubs en veel activiteiten! Maar ook omdat Kris hier naartoe zou komen. Het was alweer een maand geleden dat we Kris ontmoetten in Byron Bay en hij kwam ons opzoeken in Cairns voor drie dagen!

De eerste twee dagen in Cairns waren Mercede en ik nog met zn tweeen en gingen we op stap in een grote bar. Hier raakten we aan de praat met een heel rugbyteam, toevallig want dit was ons in Nieuw-Zeeland ook al overkomen! Op een gegeven moment vroegen twee jongens of we een weddenschap aan durfden gaan. Er stond een boksbal machine in de bar en als iemand van ons het voor elkaar kreeg om een score van 500 of meer te slaan, zouden zij de hele avond onze drank betalen. Mocht dit niet lukken, dan werd het een duur avondje voor ons. Ik had al andere meisjes zien slaan en de hoogste score van hun was 460. We twijfelden dus, maar Mercede vond dat ik het moest doen. BAM, 712! De toon voor een paar super dagen in Cairns was gezet en het werd een superleuke avond!
De volgende dag, injecties laten zetten voor onze reis naar Indonesie en in de avond arriveerde Kris. Zo leuk om hem weer te zien! De dagen dat hij hier was hebben we een auto gehuurd en zijn we van Cairns naar Port Douglas gereden. Ook hebben we een crododile tour gedaan. Best spannend om over water te varen wetende dat die beesten vlakbij je zijn. Al snel zagen we Scarface aan de kant liggen, een groot mannetje die de rivier domineert. Twee grote vrouwtjes zagen we en heel wat babycrocs. Super gaaf!
De dag erna werd de beste dag tot nu toe in Australie. Ik ging duiken! Kris had een superluxe boot geregeld met een hele leuke crew, fantastisch eten en drinken aan boord en goed weer!! Om 7.15 moesten we inchecken en vertrokken we richting het Great Barrier Reef. Ik vond het wel best spannend want ik had nog nooit eerder gedoken. Vooral toen ik mn duikoutfit aan had en in het water moest springen, dacht ik: durf ik dit wel? Maar Kris en ik hadden onze eigen instructeur dus het voelde wel goed. En ja, het was een ervaring om nooit te vergeten. Ik moest even wennen aan het ademen onder water maar zodra ik dit onder de knie had gingen we steeds iets dieper naar beneden en genoot ik van alles wat om me heen zwom. Twee gigantische zeeschildpadden gezien, murenes, een enorme barracuda, schattige clownvisjes (nemo's) en andere tropische vissen en koraal met prachtige kleuren! Ik wil zeker vaker gaan duiken! Na mijn duik ben ik met Mercede nog wat gaan snorkelen en hebben we op het dek van de boot genoten van onze Corona's.
Terug in Cairns zijn we 's avonds een rugbywedstrijd gaan kijken: Queensland tegen New South Wales. Deze wedstrijd leeft hier enorm, vergelijk het met Ajax-Feyenoord. Helaas verloor Queensland, maar het was wel heel leuk om dit mee te maken.

De volgende dag namen we weer afscheid van Kris. Maar niet alleen van Kris, ook van de oostkust van Australie. Wat was dat klote, twee maanden lang heb ik hier zoveel plezier gehad en genoten. En zoveel leuke mensen leren kennen. Daar moest ik nu afscheid van gaan nemen. Met een dubbel gevoel stapte ik in het vliegtuig op weg naar Alice Springs. Ik had ook wel weer heel veel zin in een totaal ander avontuur. De outback, de woestijn, the red centre in het midden van Australie stond op ons te wachten! Waarschijnlijk weer een heel andere levenstijl de komende tijd. We zullen het gaan zien.
Wordt vervolgd............






  • 02 Juni 2014 - 10:20

    Louis:

    Geweldig allemaal, Manon. Maar hoe kun jij straks nog wennen aan dat geregulierde ldventje hier in Nederland?

  • 02 Juni 2014 - 10:28

    Marie-Joze:

    Inderdaad LIFETIME MEMORIES....een geweldige tijd voor je om nooit meer te hoeven vergeten. Je lifetime story breng je dan ook heel verfrissend en wild enthousiast bij mij binnen. Echt heel leuk weer om mee te genieten van al jullie ervaringen daar. Jullie hebben nog 1 hele maand te gaan samen en jij mag er ook nog een speciaal maandje aan vast plakken met jouw mam en broer(tje).....Schrijf de memories nog maar niet af...there's more to come!
    Heel veel liefs X

  • 02 Juni 2014 - 13:39

    Annebel:

    Lieve Manon, Schitterend, Lifetime memories om nooit te vergeten. Heerlijk zoals jullie genieten. Dit maak je maar een keer mee. Geinig dat jij en Jorn op dezelfde plekken komen, wat zullen jullie elkaar straks veel te vertellen hebben. Blijf vooral genieten van alle mooie dingen want time is flying. Dikke kus xxxx.

  • 02 Juni 2014 - 16:28

    Rian :

    he meisje, wat zijn jullie toch 2 talenten alleen al wat schrijven betreft. zo levendig en vlot geschreven dat je het gewoon jammer vindt als je aan het eind van het verhaal komt!! wat een tijd maak je daar toch mee, niet te geloven! heel veel plezier en blijf vooral genieten. dikke knuffel en xxx

  • 02 Juni 2014 - 17:16

    Kim Schroevers (de Koning):

    Super leuk om te lezen, heel herkenbaar. Nog veel hetzelfde als 15 jaar geleden. Xxx Kim


  • 02 Juni 2014 - 17:55

    Wil:

    BAM! 712!! Een geweldige score, maar jullie avontuur scoort nog vele malen hoger.
    Hier kun je normaliter alleen maar van dromen, maar voor jullie is het realiteit.

    Wat zul je straks veel last hebben van ontwenningsverschijnselen, maar denk daar maar niet te veel aan, of liever... nog helemaal niet. Nu alleen genieten, genieten en nog eens genieten.

  • 02 Juni 2014 - 19:10

    Peter:

    Een partijtje armdrukken met jou moet ik blijkbaar snel vergeten. Wat een krachtpatserij. Zoals trouwens jullie hele toer. Wie weet zal Australië jullie straks ook niet meer vergeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Ik riep het al jaren en nu is het bijna zover! Dinsdag 4 maart 2014 vlieg ik naar Auckland, Nieuw-Zeeland, om daar mijn nichtje Mercede te ontmoeten en al backpackend het land te gaan verkennen. Op 7 april vliegen we van Christchurch naar Melbourne, Australië. We zullen via de gehele oostkust naar Darwin reizen, het meeste noordelijke punt van Australië. Vervolgens vanuit Darwin, recht door de Australian Outback, naar het zuiden richting Adelaide. Op 8 juli vliegen we weer terug van Melbourne naar Amsterdam. Maaaar, visum is geldig voor 6 maanden, dus als ik de smaak te pakken heb..... Don't let your dreams be dreams!!!

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 4347

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 10 Juli 2014

Nieuw-Zeeland en Australië

Landen bezocht: